Tiele-lezing

Op dinsdag 24 november 2015 organiseerden de KVB en de Tiele-Stichting het jaarlijkse symposium voor het boekenvak getiteld ‘Big Data'.

De aanwezigen werden in Amsterdam welkom geheten door KVB-directeur en dagvoorzitter Michael van Everdingen. Als eerste spreker kondigde hij Eppo van Nispen aan, voorzitter van de Big Data Denktank ECP en directeur van de Stichting CPNB. In een wervelende presentatie vol interessant beeldmateriaal bood hij een blik op de enorme toename van digitale gegevens en de toepassingsmogelijkheden ervan, die er ook voor het boekenvak zijn.

Om de gegevens uit de inleiding door de vorige sprekers enigszins te laten landen, ging Désirée Struijk direct praktisch met de toehoorders aan de slag. Ze vroeg hen onder andere om na te denken over de kansen en bedreigingen die Big Data volgens hen zouden bieden. Struijk is onder andere bekend van het vernieuwingstraject Boekondernemer van de Toekomst en het was dan ook niet vreemd dat ze legio kansen wist te noemen die Big Data kan bieden..

Marnix Bügel gaf als derde spreker een aantal voorbeelden uit de culturele sector waarin zijn bedrijf helpt in het omgaan met Big Data en de analyse ervan. Bügel is oprichter van MIcompany, een bureau dat data verzamelt en analyseert. In zijn voorbeelden is het delen van de bezoekersgegevens van groot belang: als meerdere culturele instellingen in de regio de krachten bundelen, zoals theaters die bij elkaar in de buurt liggen en combikortingen bieden, kunnen ze ieder een groter bezoekersaantal trekken.

Marjan van Meerlo, coördinator EU-ruimtevaartbeleid Economische Zaken, kwam vervolgens met voorbeelden waarbij niemand direct aan toepassing in het boekenvak zou denken – hoewel het publiek achteraf zeer creatieve pogingen deed. Van Meerlo belichtte de implementatie van satellieten in steeds meer dagelijkse werkzaamheden en vestigde de aandacht op twee programma’s gericht op observatie van de aarde vanuit de ruimte: Copernicus en Galileo. Satellieten kunnen steeds meer informatie verzamelen. De data uit genoemde projecten zijn vrij beschikbaar via internet, bijvoorbeeld via het satellietdataportaal op www.spaceoffice.nl.

Jeffrey van der Hoeven, analist bij de Koninklijke Bibliotheek, hield de Tiele-lezing 2015. Ook in zijn verhaal over Linked Open Data speelde het delen van informatie een grote rol; stap voor stap legde hij uit aan welke voorwaarden databases moeten voldoen om gekoppeld te kunnen worden, en welke voordelen koppelen biedt. Van der Hoeven is werkzaam bij de KB en belichtte de projecten die daar op het gebied van LOD worden uitgevoerd. Een informatiebron die aan andere bronnen gekoppeld kan worden, is veel waardevoller. Ook legde hij nadruk op het belang van betrouwbaarheid van data en noemde enkele voorbeelden van methoden om deze betrouwbaarheid te vergroten.

Tijdens het symposium werd ook Van boekenvak tot informatieketen gepresenteerd, het vijfde Boeketje Boekwetenschap. Deze bundel bevat bijdragen van Marieke van Delft (Tiele-lezing 2014), Irene Schrier, Rindert Jagersma, Erik Geleijns, Elsbeth Kwant en Fleur Praal. De uitgave is verkrijgbaar bij de TIele-Stichting info@tiele-stichting.nl en bij Amsterdam University Press. U kunt het boekje ook bestellen bij uw plaatselijke boekhandel.