Tiele-lezing 2004: Veranderend lezen, lezend veranderen.

vrijdag 1 maart 2013

Tiele-lezing 2004: Gerard Unger, Veranderend lezen, lezend veranderen.Zutphen 2004 (Walburg Pers).

26 pagina's, genaaid gebrocheerd, ill. ISBN 9057303256, prijs € 15,00.
-> bestellen

Gerard Unger gaat niet in op de vraag of er minder gelezen wordt - weg met dat gruwelijke woord ‘ontlezing'- maar juist op de vraag of er momenteel anders gelezen wordt dan bijvoorbeeld vijftig jaar geleden. Of is vijftig jaar een te korte periode om iets zinnigs over verandering van leesgewoonten te kunnen zeggen? In ieder geval zou het lezen van boeken niet als geïsoleerd verschijnsel bestudeerd moeten worden; iedereen leest naast boeken talloze andere teksten. Beïnvloeden die de wijze waarop boeken gelezen worden? Er zijn aanwijzingen dat boeken lezen trager verandert dan lezen van bijvoorbeeld kranten. En hoe staat het met de vorm waarin tekst wordt aangeboden, met typografie en letters? Ondanks de regelmatig weerkerende veronderstelling dat de kwaliteit van typografie en letterontwerpen achteruit gaat of al is gegaan, kun je zonder meer stellen dat het met de typografie nog nooit zo goed is gegaan.

Gerard Unger (1943) behoort tot de meest ‘gelezen' Nederlandse typografen, hoewel veel Nederlanders zich dat niet bewust zullen zijn. Hij ontwierp tal van lettertypen die in binnen- en buitenland op grote schaal worden gebruikt voor kranten, bewegwijzering en digitale toepassingen. Unger doceert aan de Rietveld Academie in Amsterdam en is professor Typography & Graphic Communication aan de University of Reading in Engeland.